Fysieke en mentale fitheid bij overbelasting en burn-out

Rust en ontspanning vinden is voor veel mensen steeds lastiger. Door hoge werkdruk, overvolle agenda's en het moeten regelen van allerlei dingen staan we voortdurend 'aan'. Deze overbelasting zet ons lichaam onder druk. Door steeds maar door te gaan kunnen de eerste klachten ontstaan. We zijn eerder moe, sneller geïrriteerd, vaker ziek, slapen slechter of we krijgen bijvoorbeeld last van spierpijn in nek en schouder. Sommigen raken zo uitgeput dat ze daadwerkelijk een burn-out krijgen.

Welke klachten zijn er ?

De klachten kunnen heel divers zijn. Veelvoorkomende klachten door overbelasting zijn:

https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/stress--en-vermoeidheidsklachten

Fysieke klachten:
vermoeidheid, spierpijn, maag- en darmklachten, voedingstekorten, hoofdpijn, vaak verkouden, overmatig transpireren, overgewicht, hartkloppingen, hoge bloeddruk, duizeligheid, onvruchtbaarheid, hyperventilatie, kortademigheid, laag libido

Mentale en emotionele klachten:
slechter slapen, snel geïrriteerd zijn, gejaagdheid of onrustig zijn, gevoel er niets bij kunnen hebben, piekeren, somber of depressief zijn, snel nerveus zijn, moeite met concentreren, vergeetachtigheid, angstig zijn

De hoeveelheid en diversiteit aan klachten geeft al aan dat langdurige overbelasting een enorme impact heeft op lichaam en geest.

Ontstaan van overbelasting en burn-out

De werking van ons stressmechanisme is nog steeds hetzelfde als in de oertijd. Als er gevaar dreigde, bijvoorbeeld van een beer in de buurt, dan sloegen de oermensen op de vlucht of ze gingen in de aanval. Op dat moment zorgen hormonen in ons lichaam ervoor dat we actiever en alerter zijn. De hartslag stijgt, de ademhaling versnelt en spieren spannen zich aan. Tegelijkertijd worden onze spijsvertering, ons immuunsysteem en herstel van ons lichaam minder actief. Het lichaam stelt zich in op zo goed mogelijk presteren. Zodra het gevaar van de beer geweken was dan kon men uitrusten bij een beekje. De hartslag daalt dan weer en de ademhaling wordt rustig. Ons lichaam herstelt zich, de tekorten worden weer aangevuld en ons immuunsysteem en onze spijsvertering worden weer geactiveerd.

Het stressmechanisme in ons lichaam functioneert nog hetzelfde als in de oertijd, maar de omstandigheden waarin we leven zijn totaal verschillend. Tegenwoordig worden we veel meer geprikkeld en hebben we te weinig ontspanning. Bij voortdurende overprikkeling raakt ons lichaam ontregeld. Het lichamelijke vermogen om te ontspannen en te herstellen gaat achteruit. Ook tijdens onze slaap herstellen we dan onvoldoende. Naast het herstelvermogen worden ook in dit geval een aantal lichamelijke functies zoals de spijsvertering en het immuunsysteem op een laag pitje gezet. Op lange termijn is dit destructief voor ons lichaam. Dit leidt tot allerlei klachten. We zijn eerder moe, sneller geïrriteerd, vaker ziek, slapen slechter of we krijgen bijvoorbeeld last van spierpijn in nek en schouder.

Op een gegeven moment lukt het nauwelijks meer om te ontspannen en uit te rusten, ons lichaam blijft actief, ook al zitten we rustig op een stoel. Dit is het geval bij een burn-out. Het herstelvermogen is bijna verdwenen waardoor er vaak sprake is van extreme vermoeidheid. Ondanks de vermoeidheid lukt slapen vaak ook niet meer goed. Ook is er een mentale en emotionele ontregeling. Dit kan onder andere leiden tot geheugen- en concentratieproblemen, vermijden van sociale contacten en moeite hebben om beslissingen te nemen.